תיקון מס’ 3 לתקנות ההוצאה לפועל – מה חשוב לדעת על תצהיר מוסר ודיווח?

פורסם לפני 4 שבועות

תוכן עניינים

מתנהלים מול לשכות ההוצאה לפועל? בין אם אתם עורכי דין, שליחים ומוסרים משפטיים, זוכים או חייבים – חשוב שתכירו את תיקון מספר 3 לתקנות ההוצאה לפועל. התיקון מתייחס לנוסח תצהיר מוסר חדש ולנוהל חדש המכונה דיווח, שמהווה שינוי מהותי באופן דיווח ההמצאה. 

שינויים בתצהירים ובנהלי הדיווח בלשכות ההוצאה לפועל: כל מה שצריך לדעת על תיקון מספר 3 לתקנות ההוצאה לפועל

החל מיום -30.10.2024 נכנס לתוקף תיקון מספר 3 לתקנות ההוצאה לפועל; מדובר בתיקון אשר חשוב להכיר. ההנחיות דנן צפויות להקל על תהליך המסירה, ולמנוע ממך דחיות מלשכת ההוצאה לפועל, דבר שבהכרח יעכב את קידום התיק. 

ההתמצאות במשמעויות התיקון איננה רלוונטית רק לצדדים להליך בהוצאה לפועל, אלא גם עבור גורמים המעורבים בהליכים המשפטיים כדוגמת עורכי דין או חברות שילוח משפטיות. במסגרת מאמר זה נעשה מעט סדר במשמעויות התיקון, הדרישות הפרוצדורליות, במשמעויות הפרגמטיות העומדות מאחוריו ונסביר כיצד יש להיערך לשינויים אשר עתידים לחול בעקבותיו.

מה הן המשמעויות שבתיקון מספר 3 לתקנות ההוצאה לפועל?

ככלל, במסגרת התמודדות עם פרוצדורה מול לשכת ההוצאה לפועל, מומלץ להיוועץ בעורך דין או נותן שירות משפטי המתמחה בדבר; זאת לצורך השגת תוצאות מיטביות. עם זאת, בטרם נפנה לאיש מקצוע, רצוי שנבין בעצמנו את העניין, לפחות באופן גס.

לתיקון מספר 3 לתקנות ההוצאה לפועל, אשר נכנס לתוקף בסוף אוקטובר 2024, משמעויות שונות. המרכזית שבהן היא בעניין אופן דיווח ביצוע מסירה אישית. בהתאם לתקנות החדשות, החל מה-30.10.24, לשכות ההוצאה לפועל לא יקבלו את נוסח התצהיר הישן. במקומו, נכנס לתוקף נוסח תצהיר חדש, המפורט בטופס 2ב לתיקון מספר 3 לתקנות ההוצאה לפועל. 

לנוחיותכם, ניתן להוריד את נוסח התצהיר כאן:

מהם השינויים העיקריים לפי תיקון מספר 3 לחוק ההוצאה לפועל ובנוסח התצהיר מוסר החדש?

לפי תיקון מספר 3, יש 2 אפשרויות להגיש תצהיר מוסר. 

האפשרות הראשונה, נותרה ללא שינוי – מילוי תצהיר המסירה וחתימה ואימות בפני עו״ד, כפי שעשו עד היום.

האפשרות השנייה, והיא החידוש הגדול, זה הגשה ללא אימות בפני עו״ד. כדי שניתן יהיה להגיש את התצהיר ללא אימות עו״ד, נדרש שלצד התצהיר יוגש גם  דיווח, ועליו לכלול את כל אלה:
א) צילום של מקום המסירה ומתחת לזה זמן הצילום.
ב) מתחת לתמונה צריך להיות ״חיווי של זיהוי המקום״
בתקנה הגדירו שחיווי של זיהוי המקום יכול להיות באמצעות נקודת ציון גאוגרפית בקובץ או באמצעות מפה בתחתית התמונה, שעליה סימון מקום הצילום של התמונה.
ג) אם מדובר בהדבקה לאחר 3 ביקורים, על הדיווח לכלול צילום וזיהוי מקום וזמן של שלושה ביקורים שנעשו במקום, לרבות צילום הדבקתה של המסירה במקום.

הנוהל החדש להגשת דיווח

לפיכך, כעת ניתנת הגשת התצהיר בטופס 2ב; זאת ללא הצורך באימות החתימה על ידי עורך דין. על מנת להגיש תצהיר במסגרת אפשרות זאת, יש לעמוד בתנאים המוגדרים בתקנות כאמור:

  • הוספת צילום מקום המסירה וזמן הצילום.
  • חיווי של זיהוי מקום המסירה באמצעות נקודת ציון גיאוגרפית. לחילופין, תוכלו להשתמש בהצגת מפה בתחתית התמונה, עליה מסומן מקום הצילום.
  • במקרה הידוע של הדבקת התצהיר על דלת הנמען לאחר 3 ביקורים (בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי), נדרש פירוט על הצורך לתעד את כל הביקורים, לרבות צילום הדבקתה של המסירה.

מה הן המשמעויות הפרגמטיות של השינויים בשטח?

בדומה למגוון שינויי תקנות המתבטאים בשינויים פרוצדורליים, השינויים המובאים עשויים להשפיע באופנים שונים על כלל השחקנים הרלוונטיים להליך המתנהל בפני לשכת ההוצאה לפועל. בטרם נתאר את האופן בו כל שחקן נדרש להתאים את עצמו לאור השינויים, חשוב לציין שתי נקודות חשובות:

  • השינוי המרכזי ביותר העולה מנוסח טופס 2ב הינו הצורך בתיעוד מדויק של מקום המסירה וזמנה. עניין זה נוגע לכלל השחקנים הרלוונטיים, החל ממשרד עורכי הדין השולח את הטופס ונדרש לוודא כי הדבר אכן מתבצע דרך השליח הנמצא בשטח וצריך לשמור את עניין זה בזיכרונו.
  • ככל ולא יעשה כן, הגשת שימוש בנוסח התצהיר הישן החל מה-30.10.24 עשוי להביא לדחייה מצד לשכות ההוצאה לפועל ולגרום לנזק משמעותי ופגיעה באינטרס הצד המגיש.

כיצד יש להיערך לשינויים?

לשינויים בתצהירים ונהלי הדיווח ללשכות ההוצאה לפועל השפעות אשר עשויות לפגוש את כלל הצדדים להליך – עורכי הדין, חברות השילוח המשפטיות או אנשים פרטיים המהווים צד להליך.

  • משרדי עורכי הדין – באופן טבעי, על משרדי עורכי הדין המעוניינים לספק שירות משפטי אפקטיבי ומקצועי, להתאים עצמם לנוסח התצהיר העדכני. מעבר לעדכון הטמפלייט הרלוונטית, יידרש יישור קו משרדי המוודא כי כלל עורכי הדין במשרד אשר עוסקים בנושא אכן מכירים את העדכון ופועלים לפיו. יתר על כן, פגיעה באינטרס הלקוח עקב הגשת טפסים בנוסח הישן, טפסים אשר לא יתקבלו על ידי לשכת ההוצאה לפועל, עשויה לעלות כדי רשלנות מקצועית, לה השלכות לא נעימות.
  • חברות שילוח משפטי – חברות שילוח כאלו, האחראיות על מסירת מסמכים משפטיים והגשתם, יצטרכו גם הן להתאים את שירותיהן בעקבות הנוהל החדש. אימות ראשוני של תקינות הטפסים ווידוא כי הם אכן עומדים בתנאי ההוראות החדשות עשוי למנוע בלבול, ולהציל לקוחות רבים מפני עוול פרוצדורלי מיותר. ככלל, שימוש בשירותי מסירה אישית כדוגמת deLAWery מונע טעויות מסוג שלו, ולפיכך יביא לשיפור אחוזי ההצלחה.
  • צדדים להליך – כצדדים להליך, אתם בעלי האינטרס הראשי שהטפסים שיוגשו אכן עומדים בדרישה החדשה. ודאו כי משרד עורכי הדין שמספק לכם את השירותים המשפטיים ער לתקנות החדשות ולדרישות המובאות בעקבותיהן וכי חברת השילוח אכן מודעת לחובתה בתיעוד מקום המסירה. למשל, תוכלו לוודא כי משרד עורכי הדין אשר נותן לכם שירות אכן עושה שימוש בשירותי אימות נאותים.

לסיכום

לסיכום, תיקון מספר 3 לתקנות ההוצאה לפועל מביא עמו שינויים פרוצדורליים לעניין הגשת תצהירים ודיווחים בלשכות ההוצאה לפועל. לצד הצורך בנוסח התצהיר העדכני, התיקון כולל אפשרות חדשה לתיעוד מדויק של מיקום וזמן המסירה; דרישה זו טעונת הוכחה על ידי אפשרויות תיעוד שונות. השינויים המתוארים עתידים להשפיע על כלל הצדדים המעורבים בהליך ההוצאה לפועל; על כלל השחקנים להתאים את נהלי עבודתם על מנת להבטיח ציות לתנאים הנדרשים; זאת לצורך הימנעות מדחיית התצהירים ופגיעה בזכויות הצדדים.

הצוות המיומן והטכנולוגיה המתקדמת שלנו ב-deLAWvery מאפשר לאלפי לקוחות להימנע מטעויות כדוגמת הגשת תצהירים בלתי מעודכנים. עקב היכרותו המעמיקה של צוות החברה עם הדרישות הפרוצדורליות, ותוך שמירה מוקפדת על עדכוני התקנות השונים, deLAWvery תמסור את המסמכים המשפטיים במהירות ובאמינות. השימוש בשירותי deLAWvery בהתאם, ולהסתייע בשירותי דלוברי על מנת להבטיח שכלל המסירות והדיווחים הנעשים מטעמכם נעשים לפי כלל הדרישות העדכניות.

ניהול השליחויות שלכם תחת קורת גג אחת במערכת של דלוברי

דלוברי מציעה מגוון רחב של יתרונות ייחודיים. תהליך ההזמנה פשוט ושקוף ומאפשר ללקוחות לבצע הזמנות במהירות וביעילות כשהמחיר מוצג לאישור מראש ואין הפתעות בתשלום לאחר ההזמנה. 

מערכת ההזמנות החכמה של דלוברי מאפשרת מעקב מדויק אחר כל שליחות, עם עדכוני סטטוס מיידיים המספקים שקט נפשי ללקוחות. יתרה מזאת, כל היסטוריית ההזמנות נשמרת באזור האישי של כל לקוח, מה שמאפשר גישה מהירה למידע חשוב בכל עת.

יש לכם שאלות נוספות? פנו אלינו ונשמח לעזור לכם בהקדם!